احکام پزشکی2

 

حکم مراجعه بیمار به پزشک غیر همجنس

 مراجعه بيمار به پزشک از جنس مخالف

حجت الاسلام حسيني داريني درباره مراجعه بيمار به پزشک از جنس مخالف (مثل مراجعه زنان بيمار به پزشکان مرد) گفت: اگر مراجعه به پزشک از جنس مخالف مستلزم نظر يا لمس حرام باشد طبق نظر همه فقها جايز نيست مگر در وقت ضرورت.

معناي ضرورت از ديدگاه مقام معظم رهبري

وي در پاسخ به اين سوال که معناي ضرورت چيست، گفت: مقام معظم رهبري در پاسخ به اين استفتا که ضرورت چيست، فرموده اند: مراد از ضرورت در فرض سوال اين است که تشخيص بيماري و درمان آن متوقف بر لمس و نظر باشد و هيچ دکتر جنس موافقي(هم جنس بيمار) وجود نداشته باشد و حدود ضرورت هم بستگي به مقدار نياز دارد.
اين پاسخگوي سوالات شرعي حرم مطهر رضوي ادامه داد: اين که مقام معظم رهبري تاکيد مي کنند زن بيمار جز در وقت ضرورت نمي تواند به جنس مخالف مراجعه کند به اين معناست که درمان اين زن بيمار متوقف بر آن باشد که فقط يک مرد پزشک بتواند او را معالجه کند و اين زن هيچ راه ديگري نداشته باشد.

معناي نظر (نگاه) حرام

وي در توضيح نظر(نگاه) حرام، گفت: پوشاندن گردي صورت و دست تا مچ براي خانم ها لازم نيست و مردان بدون قصد لذت مي توانند به اين اعضاي بدن خانم ها نگاه کنند که اين نگاه حلال است اما نگاه مردان به غير از صورت و دست تا مچ خانم ها، حرام محسوب مي شود ولو اين که قصد لذت هم نداشته باشند و نگاه به اين اعضا به طور مطلق براي همه مردان از جمله پزشک معالج حرام است.

لمس کردن بدن بيمار زن توسط پزشک مرد

به گزارش خراسان،وي درباره حکم لمس کردن بدن بيمار زن توسط پزشک مرد اظهار کرد: همه فقها معتقدند لمس کردن چه با لذت و چه بدون لذت حرام است حتي تفاوتي در شيعه يا سني، مسلمان يا کافر، جوان يا پير بودن زن نيست و مرد مسلمان به طور مطلق نمي تواند بدن زن نامحرم را لمس کند. 
البته فقها معتقدند اگر لمس کردن از روي لباس يادست زدن با دستکش و صرف لمس کردن باشد، اين لمس اشکالي ندارد.



:: موضوعات مرتبط: احکام پزشکی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : حیدر
تاریخ : پنجشنبه 17 مرداد 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

کد امنیتی رفرش